Heipä hei ja ihania lämpimiä kesäpäiviä kaikille!
Olen Oona, 4. vuoden opiskelija ja toimin ainejärjestömme hallituksessa varajäsenenä. Ajattelin avata tässä blogikirjoituksessa ravitsemustieteen opintojen elintarvikepuolta. Kyseiset opinnot ovat monelle opiskelijoistamme melko vieraita, sillä harvempi valitsee elintarvikepuolen koko 60 opintopisteen kokonaisuuden osaksi omia maisteriopintojaan. Minä itse suoritan sekä elintarvike- että ravitsemusterapiaopinnot kuuden vuoden aikana ja sainkin näistä ensimmäisen pakettiin huhtikuussa (JEE).
Kerron seuraavaksi tiivistetyn pelkistetyksi, mitä opinnot pitävät sisällään. Itä-Suomen yliopiston verkkosivuilta napattuna ”moduulit 4 ja 5 on suunniteltu niin, että niiden opiskelijoilla olisi valmistuttuaan hyvät valmiudet toimia asiantuntijatehtävissä elintarvike- ja lääketeollisuudessa.” Elintarvikkeiden laatu ja tuotekehitys -moduulin (4) ensimmäinen opintojakso tarjoaa tietoa elintarvikemikrobiologiasta ja -toksikologiasta. Kurssi sisältää sekä luentotyyppistä opetusta että laboratoriotyöskentelyä. Moduuli jatkuu elintarvikeprosesseihin keskittyvällä kurssilla, jossa opetellaan muun muassa tyypillisiä elintarviketeollisuudessa hyödynnettyjä prosesseja (prosessikaaviot tulivat hyvin tutuiksi). Moduulin viimeinen opintojakso perustuu elintarvikkeiden tuotekehitykseen ja yhdistää aiemmin opittua teoriapuolta käytännön työskentelyyn. Pienenä huomiona tähän moduuliin ja oikeastaan moduuleihin liittyen, ryhmäkoon ollessa hyvin pieni moduulin suorittaneesta ryhmästä muodostui pieni pentuliveä yhdessä ihasteleva famfam. 😊
Moduuli 5 (elintarviketutkimus/advances in food and nutrition) oli syvälle tutkimusmaailmaan sukeltava kokonaisuus, joka suoritettiin pääosin englanniksi (joskin pieni osa luennoista pidettiin suomeksi). Ensimmäinen kurssi käsitteli pelkästään suolistomikrobistoa, sen vaikutuksia terveyteen ja yhteyksiä eri sairauksiin. Opintojaksolla pääsimme myös perehtymään käytännössä eri maitohappobakteereihin laboratorio-olosuhteissa. Toinen kursseista toi esille elintarviketuotannon eettisiä puolia sekä elintarviketurvallisuutta ja sen hallintamenetelmiä. Kurssia määritteli voimakkaasti 10 000 sanaa sisältävä kirjoitus itse valitsemasta aiheesta. Viimeinen kurssi tarkasteli ruoan ja eri ravintoaineiden vaikutuksia terveyteen ja millä tavoilla sellaisia ruokia voidaan luoda. ”Food for Promoting Health” eteni jouhevasti oman pikkutiimin projektin myötä. Yleisesti opintojaksosta voi sanoa, että sen luentoja olivat pitämässä uskomattoman upeat ja huipputaitavat, uraauurtavaa työtä aiheen parissa tehneet ammattilaiset. Luentojen seuraaminen oli useasti nautinto. Rehellisyyden nimissä pitää sanoa myös se, että opinnot olivat työläitä, mutta sitäkin opettavaisempia.
Miten sitten koen hyötyväni elintarvikeopinnoista sekä sen ja ravitsemusterapian yhdistelmästä? No, yksi ylimääräinen opintovuosi antaa lisää aikaa miettiä, mitä todella haluan tehdä elämälläni (the struggle is real, he). Huulenheitto sikseen, sillä mielestäni elintarvikeopinnot avaavat hyvin ruoasta ja elintarvikkeista muun muassa sen, mitä ja miksi tarvitaan siihen, että elintarvike on valmis napattavaksi kaupan hyllyltä. Huomioitavien asioiden, saati eri vaiheiden määrä ennen kuin elintarvike on soveltuva ihmisravinnoksi, on hyvin suuri. Kiitos tämän tiedon määrän lisääntymisen, ruokakaupassa kulkeminen on muuttunut enemmän Liisa ihmemaassa -tyyppiseksi haahuiluksi ja elintarvikepakkausten ravintosisältöluettelo on kuin uusi, opittu kieli. Opinnot lisäksi avaavat miten eri ravintoaineet ja ruoan eri ominaisuudet ovat vaikuttamassa terveyteen, yhtenä esimerkkinä suolistomikrobisto ja sen toiminta. Tiivistettynä tämä tarkoittaa sitä, että ymmärrys ruokaa kohtaan on paljon syvempää, ja olen täysin varma siitä, että siitä on hyötyä myös ravitsemusterapian maailmassa. Hyötyjä voisi kuvailla näiden lisäksi vaikka kuinka, mutta niitä tulisi avata toisessa blogitekstissä. 😊
Jos jotakuta kiinnostaa opinnot, suosittelen hyvin lämpimästi hyppäämään siihen kelkkaan mukaan. Siihen asti ihanaa kesän alkua kaikille ja osalle viimeiset tsempit opintoihin ennen kesälaitumille siirtymistä!
Oona, varajäsen